Trasa: Vlakem na Jedlovou - Jedlová Hora - Tolštejn - Kytlice - Česká Kamenice - Markvartice - Benešov nad Ploučnicí

Délka trasy: 22 až 39 km

Vybavení: trekové kolo, mapka a podrobný itinerář trasy

Trasu můžeme zahájit v libovolné obci na trase turistické lokálky Děčín - Benešov nad Ploučnicí - Česká Kamenice - Jedlová. Vlakem se dopravíme do nejvyššího bodu trasy - na lesní nádraží Jedlová. První část trasy klesá lesem podél říčky Kamenice z Jedlové do České Kamenice, druhá část trasy vede po místních cestách podél markvartického potoka z Markvartic do Benešova nad Ploučnicí. Urazíme 22 až 39 km po klidných místních cestách, prakticky po celé trase pohodlně s kopce.

mapa trasy
podrobná mapa a itinerář trasy je
zde
V 10:30 vyrážíme lokálkou z Markvartic na Jedlovou. Po třiceti minutách vystupujeme na lesním nádraží v Jedlové.
Z Jedlové se nejprve vydáváme na krátkou zajížďku na Jedlovou Horu a k hradu Tolštejn
stoupání na Jedlovou Horu
odbočka po zelené
svatý Jakub u staré cesty

československá pohraniční pevnůstka
Vracíme se ke křižovatce turistických cest nad Jedlovou a vydáme se po červené turistické značce
přejedeme trať Česká Kamenice - Jedlová
Jedlovské rybníky s ostrůvky leknínů

listy leknínů na břehu Jedlovského rybníka
vracíme se zpět na hlavní trasu směrem na Kytlici
projíždíme lesem pod Srní horou ve vrcholové partii Lužických hor
přijíždíme k Hraničnímu rybníku u okresní silnice směrem ke Kytlici
pokračujeme po klidné okresní silnici směrem na Kytlici (cyklotrasa číslo 21)
říčka Kamenice
Kytlice
na konci Kytlice odbočíme k lesnímu divadlu
jeviště lesního divadla
lesní divadlo - za jevištěm
lesní divadlo - nad jevištěm
vracíme se na okresní silnici a pokračujeme podél říčky Kamenice
po cestě počítáme trpaslíky
za Kytlicí
říčka Kamenice
pokračujeme kaňonem říčky Kamenice mezi Kytlicí a Českou Kamenicí

Pustý zámek
Vjíždíme do České Kamenice a po levé straně míjíme pozoruhodnou stavbu - 'akvadukt' - mlýnský náhon vedený po mostě přes říčku Kamenici. Akvadukt je v relativně dobrém stavu, přívod vody je plně funkční, stačila by malá oprava a vodní most by se mohl stát zajímavou turistickou atrakcí.
asi 50 metrů za akvaduktem odbočíme po značené cyklistické trase vlevo přes říčku Kamenici - cyklistická trasa číslo 21 nás provede Českou Kamenicí po klidných místních cestách podél říčky Kamenice. Vyhneme se tak frekventované silnici Děčín - Liberec
pokračujeme po klidné místní komunikaci po levém břehu říčky Kamenice
do centra České Kamenice
opouštíme značenou cyklotrasu a z českokamenického náměstí pokračujeme po žluté turistické značce směrem na Rabštejn
projíždíme přes území bývalého koncentračního tábora Rabštejn na okraji rozlehlého areálu podzemních leteckých továren z druhé světové války
po žluté projíždíme Rabštejn a stoupáme nejprve lesní serpentinou a pak kolem Skřivánčího vrchu k železniční zastávce Rabštejn nad Markvarticemi.
podjedeme železniční trať a před sebou vidíme údolí markvartického potoka zvaného také Bystrá, nebo též Ašbach - Lipaní potok. Před sebou máme cestu podél potoka až do Benešova nad Ploučnicí. Opouštíme žlutou značku a po okresce sjíždíme na křižovatku Veselí - Markvartice. Překročíme frekventovanou silnici Děčín-Liberec směrem do Veselí a po padesáti metrech se vydáme doprava po pěšině mezi zahradami - projíždíme z Veselí do Markvartic, směrem k markvartické škole
celé Markvartice projedeme po místních cestách vedoucích podél markvartického potoka
až na konci Markvartic, těsně před tvrzí Červený dvůr,  vyjedeme po úzkém můstku poprvé na okresku Markvartice - Benešov nad Ploučnicí
až na konci Markvartic, těsně před tvrzí Červený dvůr, vyjedeme po úzkém můstku poprvé na okresku Markvartice - Benešov nad Ploučnicí
pokračujeme přes Horní Habartice a Dolní Habartice, střídavě po okresce a po místních cestách vedoucích podél markvartického potoka
až do Benešova nad Ploučnicí, kde naše pětatřicetikilometrová 'cesta s kopce' končí.

Interaktivní 2D model trasy - mapu si přepněte z Basic na podrobnější OpenStreetMap:

Pokud se místo mapy zobrazuje bílý obdélník, klikněte na ikonu Kompatibilní zobrazení (Kompatibilní zobrazení) v adresním řádku Internet Exploreru 9
Cyklistická trasa 934269 - powered by Bikemap
Tisk podrobné mapy a export GPS souřadnic: klikněte na číslo trasy a v nabídce bikemap.net zvolte Tisk nebo GPS Export

Výlety, cyklotrasy a pěší turistika
po kliknutí na fotografii se zobrazí fotogalerie trasy & mapa:
Turistika Mezi vrcholky Lužických hor - pěkná pohodová cyklotrasa (35 km) Skalními městy Českosaského Švýcarska - pěkná pohodová cyklotrasa (46 km) Suťový les a výhled na Českosaské Švýcarsko - zajímavý pěší výlet v nejbližším okolí Markvartic (8 km) Rozhledny na Děčínsku - mezi Děčínským Sněžníkem a Jedlovou - přehled rozhleden a panoramatických výhledů Ski Polevsko - běžkařská stopa Jedlová - Markvartice - Benešov nad Ploučnicí - pohodová cyklotrasa (30km) Západ slunce na hoře Hana - krátký cyklistický nebo pěší výlet v nejbližším okolí (8,5 km) Veselíčko - adrenalinový trip - opuštěnou krajinou na horském kole nebo pěšky (16 km) povodím Bystré - cyklotrasa v blízkém okolí Markvartic (24 km) Růžovská planina - cyklotrasa v blízkém okolí (30 až 50 km) Caspar David Friedrich - po stopách kultovního malíře německého romantismu (výlet autem) Růžovský vrch - výstup na dominantu kraje - výlet autem a pěšky Brložec - Benešov nad Ploučnicí - krátká ale náročná cyklotrasa (23 km) hora Klíč a Panská Skála - náročnější cyklotrasa (43 km) Cesta skalním městem - cyklistický nebo pěší výlet v nejbližším okolí (7,5 km) Přes horu Hana na Zámecký vrch - cyklotrasa v blízkém okolí (19 km) Merboltice - malebná lánová ves vzdušnou čarou 8 km od Markvartic obec Studený - rozhledna Studenec - skalní kapličky,  soutěsky Stará Oleška - Markvartice - Merboltice - náročnější cyklotrasa po neznačených cestách a pěšinách (22+22 km) Oybin - romantický hrad 45 km od Markvartic (výlet autem)
turistika Markvartice Markvartice, fotoateliér F. Eypert Markvartice Markvartice 26.2.1913 Markvartice - člen tělocvičné jednoty ve slavnostní uniformě Markvartice Pravčická brána Růžovský vrch Markvartičtí skauti v letech 1945-48 Markvartice